Tribute To Joao Gilberto

Tribute To Joao Gilberto

Možná Vás zaujme jedna z následujících akcí, tato akce již proběhla.

Akce stejného žánru najdete v kategorii Kluby. A nebo Vás třeba zaujme jedna z těchto dvou akcí.

Monkey Business

Lucerna Music Bar, Praha

07.12.201608.12.2016

Priessnitz

Palác Akropolis, Praha 3

07.12.2016

ZEURÍTIA
Pořadatel si vyhrazuje právo kdykoli změnit ceny v síti TICKETPRO, a to bez udání důvodu. U rezervací platí cena platná v momentě úhrady. Změna programu, termínu a místa konání vyhrazena.

Ceny zahrnují konečnou cenu vstupenek včetně poplatků, avšak nezahrnují případné bankovní, transakční či poštovní poplatky nutné k doručení vstupenek.

Při nákupu vstupenky v minimální hodnotě 100 Kč můžete zakoupit i zvýhodněnou poukázku Českých drah. Jeďte na svou akci vlakem. Platí po celé ČR. Více informací zde: Poukázka na přepravu ČD.

 

Za platnost a pravost vstupenek zakoupených mimo síť Ticketpro neručíme.

Seznam prodejních míst

Detaily akce

Zeurítia - voc

Libor Smoldas - guitar
Jan Andr - piano
Jan Jakubec - bass
Tomas Hobzek - drums

Gilbertovi, jenž se narodil 10. června 1931 ve městě Juazeiro v brazilském státě Bahia jako Joao Gilberto Prado Pereira de Oliveira, se nepodařilo nic menšího než omladit a osvobodit brazilské rytmy, do té doby reprezentované především latinskoamerickým tancem a hudebním žánrem zvaným samba (z portugalského slova „semba“ – „božská tanečnice“). Zjednodušeně řečeno, bossa nova (portugalský výraz pro „nový trend“) není nic jiného než samba, v níž se klade důraz na melodičnost a harmonii, zatímco rytmická složka rafinovaně přechází do zdánlivě ležérní hry na španělskou kytaru. Komplikované, a přece naprosto uvolněné kytarové „vyhrávky“ provází neméně relaxovaný zpěv, evokující to, co je také smyslem písně o dívce z Ipanemy: bezstarostnou procházku po letní pláži nebo ulici. Joao Gilberto se k tomuto stylu přiklonil po sedmi hubených letech, během nichž se snažil prorazit coby rozhlasový zpěvák, člen vokálního kvintetu Garotos da Lua (Měsíční hoši) a interpret řady neúspěšných sólových singlů. Dlouho trvající neúspěch ho dovedl až na dno a vyvolal v něm hluboké deprese. Nebýt přínosného angažmá v souboru Quitandinha Serenaders, s jehož pomocí se znovu dostal do formy, a ozdravného pobytu u sestry v Mineas Gerais, kde osm měsíců ve dne i v noci piloval nový způsob kytarové hry, aby ho krátce poté vyzkoušel při nahrávání alba Elizete Cardosové, měl by svět možná o jednoho génia méně.
Gilberto však své démony zahnal – alespoň dočasně – a nahrávka skladby Chega de saudade s jeho charakteristickou hrou a zpěvem odstartovala hudební a taneční mánii, jejíž účinek můžeme pozorovat i na prvním českém muzikálu Starci na chmelu, natočeném rok poté, co toto šílenství ve světě polevilo. „Opakujme ta dvě slova, bossa nova, bossa nova!“ zpívali svazáčtí chmelojedi, aniž by věděli o fúzi tří muzikantů, díky nimž se nový žánr rozšířil jak do Spojených států, tak do Japonska i západní Evropy. Na úsvitu šedesátých let totiž Gilbertovi a Jobimovi nabídl spolupráci jeden z nejvýraznějších představitelů nastupující generace amerického jazzu, šestatřicetiletý tenorsaxofonista Stan Getz, přezdívaný pro svůj tenký a hladký tón „The Sound“. Tento syn ukrajinských židů, jehož vzorem byl saxofonista a klarinetista Lester Young, začínal v kapele Jacka Teagardena, prošel koncertní školou Nat King Colea, Lionela Hamptona, Stana Kentona, Jimmyho Dorseyho a Bennyho Goodmana a koncem čtyřicátých let zazářil jako sólista v orchestru Woodyho Hermana. Padesátá léta strávil z velké části hraním v Evropě a když se roku 1961 vrátil do Ameriky, stal se zde věrozvěstem nové formy jazzu – bossa novy. Za své album Jazz Samba z roku 1962, na které spolu s kytaristou Charliem Byrdem nahrál Jobimovy skladby Desafinado a Samba de uma nota só, získal cenu Grammy. Následovalo LP Jazz Samba Encore!, na němž se podílel jak Tom Jobim osobně, tak i další z průkopníků bossa novy, brazilský kytarista Luiz Bonfá.


ZEURÍTIA :Myšlenka začít zabývat se bossa novou mě poprvé napadla, když jsem poslouchala nahrávky Joao Gilberta a Tom Jobima. Fascinovaná rytmem, jazykem a lehkostí melodií, která se mi zdála být tak blízká. Začala jsem se podle sluchu učit brazilské texty a s manželem, tehdy ještě spolužákem Liborem Šmoldasem, jsme společně začali hrát bossa novu v duu.
Začalo nám hodně záležet na tom, aby hudba kterou hrajeme byla autentická, tím myslím texty v brazilské portugalštině, kterou jsem začala studovat a správné rytmy a akordy písní. Chtěli jsme, aby naše hudba vyrůstala z kořenů brazilské hudby, ale aby zároveň obsahovala moderní prvky z jazzu a dalších žánrů. Šli jsme více do hloubky, stahovali jsme staré nahrávky, přemýšleli o nových aranžmá, začali poslouchat desky Eliane Elias, Oscara Castro-Neves, Ellis Reginy a Marii Rity. Díky nabídce zahrát si ve větším obsazení se po čase duo rozrostlo na kvartet. Libor zaranžoval písničky, které jsme hráli a kapela byla na světě. Dříve nesla název Bossa nova Sensation, ale abychom nebyli zaškatulkováváni pouze do tohoto žánru, název jsme zrušili. Nyní moje kapela vystupuje pod mým profesním pseudonymem Zeurítia. Jméno Zeurítia pochází ze starého jazyka a znamená mimo jiné rovnováhu mezi mužem a ženou.
Kapela se ku příležitosti festivalů a velkých pódií rozrůstá na septet s perkusemi, ukulele a piánem nebo fender piánem. Za svou krátkou existenci máme již za sebou úspěšné vystoupení na festivalech Prague jazz week, Jazz goes to Town, Jazz Na Ulici, Žižkov meets Jazz. Kromě toho pravidelně vystupujeme v pražských klubech, například každé úterý v pražském klubu U Malého Glena.
Přesto, že na svých koncertech zpívám převážně v brazilské portugalštině, jazykem, kterým v České republice málokdo hovoří, tvoří mé publikum v jazz klubech převážně Češi. Jak říká Richard Bona, hudba je jazyk, kterému rozumí každý!

Facebook