Mezinárodní festival Kutná Hora: Umění fugy - Zahajovací koncert

Mezinárodní festival Kutná Hora: Umění fugy - Zahajovací koncert

Možná Vás zaujme jedna z následujících akcí, tato akce již proběhla.

Akce stejného žánru najdete v kategorii Klasická hudba / Operní árie. A nebo Vás třeba zaujme jedna z těchto dvou akcí.

Christmas Concert the Best World Musicals

Barokní knihovní sál, PRAHA 1

05.12.201631.12.2016

Consortium Pragense Orchestra

Kostel sv. Mikuláše, Praha 1

17.12.201603.01.2017

4. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Kutná Hora, jediný svého druhu v České republice, je založen na principu tvůrčí dílny.
Pořadatel si vyhrazuje právo kdykoli změnit ceny v síti TICKETPRO, a to bez udání důvodu. U rezervací platí cena platná v momentě úhrady. Změna programu, termínu a místa konání vyhrazena.

Ceny zahrnují konečnou cenu vstupenek včetně poplatků, avšak nezahrnují případné bankovní, transakční či poštovní poplatky nutné k doručení vstupenek.

Při nákupu vstupenky v minimální hodnotě 100 Kč můžete zakoupit i zvýhodněnou poukázku Českých drah. Jeďte na svou akci vlakem. Platí po celé ČR. Více informací zde: Poukázka na přepravu ČD.

 

Za platnost a pravost vstupenek zakoupených mimo síť Ticketpro neručíme.

Seznam prodejních míst

Detaily akce

Zahajovací koncert

Tajemných čtrnáct fug a čtyři kánony, vrchol kontrapunktu a poslední nedokončené dílo Johanna Sebastiana Bacha v rukách Konastina Lifschitze. Nenechte si ujít zahajovací koncert v Katedrále Svaté Barbory.
Jiří Bárta

Po loňských Goldbergových variacích letos nabízí zahajovací koncert festivalu další monument z dílny Johanna Sebastiana Bacha: Umění fugy. Záhadné dílo, svádějící k úvahám o zašifrovaných tajemstvích transcendence, sumarizuje a až do krajnosti využívá možností barokního kontrapunktu v době, kdy svět žil již novou stylovou epochou. Johann Sebastian Bach Umění fugy nedokončil. Stačil ještě přehlédnout třináct čísel připravených k tisku, ale pak zcela oslepl a musel diktovat svému zeti. Zemřel nad poslední fugou, do níž jako třetí téma zakomponoval svůj kryptgram B-A-C-H. O dokončení fugy se snažila řada odvážlivců s větším či menším úspěchem. Interpretační tradice velí uzavřít torzo chorálem Vor deinen Thron tret‘ ich (Před tvůj trůn předstupuji, BWV 668), který umírající Bach diktoval svému příteli.

Čtrnáct fug a čtyři kánony jsou– až na onu závěrečnou nedokončenou fugu – komponovány na jediné čtyřtaktové téma v d moll. Téma prochází mnoha proměnami: zní v inverzi, pozpátku, v dvojnásobně dlouhých i dvakrát rychlejších notových hodnotách; tyto přístupy se různě kombinují, zrcadlové fugy lze hrát i po obrácení stránky vzhůru nohama, aniž by tím utrpěl smysl. Projevuje se zde fenomenální matematické a logické myšlení jednoho z největších autorů historie hudby. Ale dozajista i jeho hravost a chuť experimentovat.

Na rozdíl od Goldbergovských variací, kde Bach uplatnil virtuózní cembalovou stylizaci, je Umění fugy záležitost navýsost abstraktní, zvuk konkrétního nástroje nebo skupiny nástrojů není podstatný. Každý hlas je notován na samostatné řádce, což vedlo ke spekulacím, že snad jde o intelektuální cvičení určené ke studiu a nikoli k provádění, a k tomu, že se Umění fugy hrává v nejrůznějších obsazeních.

Dita Hradecká

Facebook