Hudební zrcadlení (Karel Košárek)

Hudební zrcadlení (Karel Košárek)

Možná Vás zaujme jedna z následujících akcí, tato akce již proběhla.

Akce stejného žánru najdete v kategorii Klasická hudba / Operní árie. A nebo Vás třeba zaujme jedna z těchto dvou akcí.

The best of Swan Lake

Divadlo Hybernia, Praha

16.12.201631.08.2017

Lobkowicz Palace Muzeum

COMBO ticket MIDDAY CONCERT

Lobkowiczký palác, Praha 1

10.12.201631.12.2017

Karel Košárek uvádí nový hudební cyklus.
Pořadatel si vyhrazuje právo kdykoli změnit ceny v síti TICKETPRO, a to bez udání důvodu. U rezervací platí cena platná v momentě úhrady. Změna programu, termínu a místa konání vyhrazena.

Ceny zahrnují konečnou cenu vstupenek včetně poplatků, avšak nezahrnují případné bankovní, transakční či poštovní poplatky nutné k doručení vstupenek.

Při nákupu vstupenky v minimální hodnotě 100 Kč můžete zakoupit i zvýhodněnou poukázku Českých drah. Jeďte na svou akci vlakem. Platí po celé ČR. Více informací zde: Poukázka na přepravu ČD.

 

Za platnost a pravost vstupenek zakoupených mimo síť Ticketpro neručíme.

Seznam prodejních míst

Detaily akce

Program:
Benjamin Britten - Phantasy Quartet op. 2 pro hoboj a smyčce
Bohuslav Martinů - Fantasie pro těremin, hoboj, smyčcový kvartet a klavír, H 301 Largo - Poco allegro - Tempo I
Carolina Eyck Elephant in Green pro těremin sólo
.....přestávka......
Christopher Tarnow - Canon for Theremin & LoopStation
Bohuslav Martinů - Klavírní kvintet č.2, H 298, Poco allegro, Adagio, Scherzo - Poco allegretto, Trio Largo, Allegro non troppo


Účinkující:

Vilém Veverka - Hoboj

Karel Košárek - Klavír

Kvarteto Bohuslava Martinů



"Fantastický koncert" nebo "Koncert plný fantasie"? Oběma těmito názvy by se dal pojmenovat koncert komorní řady "Hudební zrcadlení" v Zrcadlové kapli Klementina 24. listopadu, který navazuje na sérii úspěšných jarních koncertů. A to nejen z toho důvodu, že první dvě skladby večera mají ve svém názvu "fantasie". Fantastický bude určitě proto, že velmi často tímto slovem označují posluchači koncertní výkony protagonistů tohoto večera - jak německé virtuózky Caroliny Eyck, tak hobojisty Viléma Veverky nebo Kvarteta Martinů. A plný fantazie? Také o tomto není vůbec žádná pochybnost - další hvězdou koncertu bude totiž "theremin". Nástroj, který nese jméno svého vynálezce, ruského profesora fyziky Leona Těremina, totiž svým naprosto jedinečným, nezaměnitelně okouzlujícím zvukem každého posluchače do světa fantazie přímo vybízí a vede. Pouhými pohyby paží a dlaně v elektromagnetickém poli nástroje je na thereminu možno čistě intonovat tóny jasné a průrazné barvy a druhou rukou podobným způsobem jemně regulovat i dynamickou stránku melodie. Jedním z velkých nadšenců a propagátorů tohoto nástroje byl mimo jiné i Robert Moog, výrobce slavných syntezátorů, kterého - jak sám říká - inspirace a zkušenosti s thereminem vedly k sestrojení prvních syntezátorů. Fantasie pro theremin, hoboj, smyčcové kvarteto a klavír Bohuslava Martinů je něžná a velmi působivá skladba, která v daném žánru patří k tomu nejoriginálnějšímu, co bylo napsáno. Carolina Eyck, která je právem považována za jednu z nejpřednějších světových hráček na theremin, navíc zahraje i dvě sólové skladby, ve kterých předvede nejen své nadání, ale, - mnohdy i humornou cestou - čeho všeho je tento ojedinělý nástroj schopný.
Závěr koncertu, který je prologem festivalu Dny Bohuslava Martinů 2015, bude patřit krásnému Klavírnímu kvintetu č.2, skladbě, kterou psal Martinů v New Yorku na jaře roku 1944. Hudební zrcadlení - komorní večery v Zrcadlové kapli, nabízí posluchačům zážitek hudební v podobě špičkových interpretů a netradiční dramaturgii, to vše podpořeno krásou a jedinečnou atmosférou prostředí Zrcadlové kaple Klementina. A navíc - přední česká degustátorka Hannah Balaštíková ke každému koncertu vybírá několik vzorků vín, která svým charakterem, historií nebo zemí původu souzní s programem koncertu.

Carolina Eyck, z Německa pocházející hudebnice a skladatelka, je jednou z nejuznávanějších hráček na theremin vůbec. Jako sólistka a komorní hráčka vystupovala na koncertech po celém světě a spolupracovala s Heinzem Holligerem, Robertem Kolinskym, Gerhardem Opitzem, s dirigenty Andrejem Borejko, Michaelem Sanderlingem, Gürerem Aykalem a Johnem Storgardsem, hrála se Symfonickým orchestrem Berlínského rozhlasu, se Symfonickým orchestrem Bernu, se symfonickými orchestry z Essenu, Stuttgertu, Heidelbergu, či s Mozarteum orchestrem v Salcburku a s American Contemporary Music Ensemble. V roce 2012 hrála Carolina sólo na teremin při světové premiéře dvou symfonií Fazila Say „Mezopotámie“ a „Universum“. Finský skladatel Kalevi Aho jí věnoval koncert pro theremin, který poprvé zahrála v říjnu roku 2012. Záznam koncertu byl v červenci 2014 vydán BIS Records a letos obdržel v Německu prestižní cenu ECHO-Classic v kategorii „Koncertní nahrávka roku (hudba 20./21. století). Od roku 2013 tvoří hudební duo s pianistou a skladatelem Christopherem Tarnowem, Jejich společné nahrávky vydala v říjnu 2015 společnost Genuin.
Carolina vede po celém světě hudební workshopy, přednáší a věnuje se hudební výuce. V roce 2006 publikovala první rozsáhlou příručku hry na theremin nazvanou „Umění hry na theremin“. Od roku 2010 je uměleckou ředitelkou Letní akademie hry na theremin ve francouzském Colmaru a Jarní thereminovské akademie v Lipsku.

Vilém Veverka je jedním z nejrespektovanějších českých hobojistů. Absolvoval Pražskou konzervatoř (F. X. Thuri) a Akademii múzických umění v Praze (Liběna Séquardtová), navštěvoval kurzy významného francouzského hobojisty Jeana-Louise Capezzaliho. Zásadní impuls v jeho uměleckém rozvoji však přineslo účinkování v Gustav Mahler Jugendorchester a následné studium u předního německého hobojisty Dominika Wollenwebera na Hochschule für Musik Hanns Eisler v Berlíně. Na své studium v Berlíně navázal dvouletým účinkováním v Berlínské filharmonii (Karajan-Stiftung), kde opakovaně spolupracoval s dirigenty jako Simon Rattle, Bernard Haitink, Claudio Abbado, Pierre Boulez a dalšími. Další podněty mu poskytli špičkoví zahraniční hobojisté, Albrecht Mayer, Hansjörg Schellenberger, Maurice Bourgue či Heinz Holliger. Nastoupená cesta vyvrcholila triumfem v jedné z nejprestižnějších hobojových soutěží organizované nadací Sony Music Foundation v Tokiu (2003). V roce 2004 Vilém sólově debutoval na festivalu Concentus Moraviae, v roce 2006 na Pražském jaru a o rok později s Ostravskou bandou v newyorské Carnegie Hall. Během několika let vystoupil jako sólista s řadou předních domácích i zahraničních orchestrů (PKF – Prague Philharmonia, FOK, Slovenská Filharmonie, Filharmonie Brno, SOČR, Tokyo Philharmonic, Vancouver Symphony, Bayerisches Kammerorchester, Münchener Kammerorchester, Capella Istropolitana či Dohnányi Orchestra Budafok atd.). Nahrál a v českých premiérách provedl řadu nejnáročnějších skladeb druhé poloviny 20. století (Bennett, Berio, Britten, Carter, Martin, Rihm, Schnittke, Yun, Zimmermann) včetně koncertu Marka Kopelenta A Few Minutes with an Oboist (Jakub Hrůša, Ensemble 21; Radisoservis, 2012). Je sólistou Filharmonie Brno, zakládajícím členem souboru PhilHarmonia Octet Prague a oficiálním hráčem francouzské firmy Buffet Crampon. Pro společnost Supraphon realizoval debutové CD Risonanza (spolu s Kateřinou Englichovou a Ivo Kahánkem), na které zařadil stěžejní díla české hobojové literatury (J. Hanuš, P. Haas, P.Eben). Vysoce ceněna je rovněž jeho nahrávka Koncertu pro hoboj a orchestr Bohuslava Martinů (Komorní Filharmonie Pardubice, Marko Ivanovič; Arco Diva, 2009). Věnuje se současně interpretaci hudby období baroka. Mimořádným úkolem bylo nahrání cyklu Dvanácti fantazií pro hoboj sólo Georga Philippa Telemann (Supraphon, 2012). Také v roce 2015 pro Supraphon nahrál (vydání podzim 2015), společně s „Ensemble 18+“ sólovou desku barokních koncertů koncertů pro hoboj a smyčce (Bach, Vivaldi, Telemann). Komplexnost Viléma Veverky v tomto ohledu podtrhuje kompletní nastudování Sonát J. D. Zelenky, které provedl souborně spolu se členy Berlínské Filharmonie.

Kvarteto Martinů, původně Havlákovo kvarteto, založili v roce 1976 tehdejší studenti pražské konzervatoře. Inspirací a vzorem pro ně byla existence takových těles jako Vlachovo kvarteto nebo Smetanovo kvarteto. Naplno využili podmínek vhodných pro intenzivní přípravu a studium repertoáru a to se posléze zúročilo v podobě sedmi laureátských titulů na významných mezinárodních kvartetních soutěžích. Mezi nejvýznamnější patří soutěže ARD Mnichov, Evian (Francie), soutěž Yehudi Menuhina (Porthsmouth, Velká Británie) nebo Pražské jaro. Tyto výsledky významně přispěly k nastartování úspěšné mezinárodní kariéry a Kvarteto Martinů se tak zařadilo mezi soubory tvořící světově respektovanou českou kvartetní tradici. Původní Havlákovo kvarteto přijalo své nynější jméno v roce 1985 jako závazek k propagaci jména a díla jednoho z géniů české hudby B. Martinů. Tato jejich snaha byla odměněna například cenou MIDEM v Cannes 2004 za nejlepší CD roku v oblasti komorní/sólové nahrávky hudby 20. století, kterou obdrželi za druhé ze tří CD společnosti NAXOS se 7 smyčcovými kvartety a další komorní hudbou B. Martinů.Ačkoliv těžištěm jejich repertoáru je hudba velikánů české a světové hudby, obrací se kvarteto s oblibou k vyhledávání děl zapomenutých nebo k premiérám děl soudobých. Dostalo ocenění CD měsíce na prestižních internetových stránkách MW Classical Music Web za nahrávku Sylvie Bodorové (Terezín Ghetto Requiem) a R. Stevensona. Dlouhodobě se věnuje koncertnímu provádění a nahrávání kompletního kvartetního díla předního českého skladatele žijícího v USA Tomáše Svobody.
Kromě bohaté koncertní činnosti, zahrnující koncertování na prestižních světových pódiích spolupracuje Kvarteto Martinů úzce s Českým rozhlasem stejně jako v minulosti s BBC, Radio France, ARD nebo ORF

Karel Košárek vystudoval konzervatoř v Kroměříži a Akademii múzických umění v Praze. Svá studia zakončil v USA (SMU Dallas), kde získal diplom Artist Certificate a titul Master in Music. Karel Košárek obdržel ceny na mnoha mezinárodních soutěžích, je laureátem soutěže Walter Naumburg v New Yorku (1997).Recitály v uplynulých sezónách v New Yorku, Dallasu, Palm Beach, Calgary, Tel Avivu, Petrohradu a Bangkoku, stejně jako koncertní vystoupení v Evropě a Japonsku dokumentují jeho mezinárodní umělecké aktivity. Vystupoval rovněž na mezinárodních hudebních festivalech a spolupracoval s předními orchestry, mezi které patří Česká filharmonie, Pražská komorní filharmonie, Symfonický orchestr FOK, Nagoya Philharmonic Orchestra, St. Petersburg Chamber Orchestra, Sinfonietta Cracovia.Nahrává pro významné nahrávací společnosti, mj. Supraphon, Hyperion, Etcetera a Naxos. Jeho první sólová nahrávka obsahovala skladby B. Smetany, B. Martinů, S. Barbera a G. Gershwina (vydal Radioservis v roce 2000). V roce 2005 nahrál spolu s uznávaným českým barytonistou Romanem Janálem CD Cigánské melodie – písňový recitál pro Supraphon. Ve spolupráci s houslistou Bohuslavem Matouškem a Českou filharmonií řízenou Christopherem Hogwoodem nahrál CD s koncertantními skladbami Bohuslava Martinů (vydal Hyperion v únoru 2008). Jeho nejnovějšími nahrávkami jsou sólový recitál z klavírních skladeb B. Martinů pro Supraphon, ( CD obsahuje několik skladeb nahraných ve světové premiéře, vyšlo v únoru 2008) a Koncerty pro klavír a orchestr F.X.Duška s Pražským komorním orchestrem ( Etcetera records. 2008). V roce 2009 měl recitál v cyklu Světová klavírní tvorba, doprovázel Magdalenu Koženou v USA ( New York, Washington, Atlanta, San Francisco). V lednu 2011 hrál 3. klavírní koncert d-moll S. Rachmaninova se Symfonickým orchestrem FOK za řízení Zdeňka Mácala. V sezóně 2011-12 se mj. představil jako sólista na abonentních koncertech České filharmonie /klavírní koncert B.Brittena/, Moravské filharmonie Olomouc /Gershwin, Bernstein/, Orchestru Litevské národní opery. S Pražskou komorní filharmonií vystoupil na festivalu Janáčkův máj /J.Francaix/ a s Brněnskou filharmonií na Festivalu Špilberk /Gershwin/. V září 2012 na festivalu Musica Holešov provedl s Pražskou komorní filharmonií premiéru klavírního koncertu Aleše Březiny „Falling Leaves“. V sezóně 2013-14 účinkoval mj. na festivalu Resonanzen ve švýcarském Sv.Mořici a s Baborák Ensemble na Pražském jaru. Spolupracuje také se zpěvačkou a herečkou Soňou Červenou, se kterou vystoupil na festivalu Janáčkův máj, s Filharmonií Hradec Králové nebo na festivalu Zlatá Praha.

Fotky a videa

Facebook