Řemeslníci

Řemeslníci

Možná Vás zaujme jedna z následujících akcí, tato akce již proběhla.

Akce stejného žánru najdete v kategorii Činohra. A nebo Vás třeba zaujme jedna z těchto dvou akcí.

Blbec k večeři

Divadlo Bez zábradlí, Praha 1

06.12.201629.12.2016

Chvilková slabost

Divadlo v Rytířské, PRAHA 1

06.12.201624.01.2017

Švandovo divadlo na Smíchově uvede v české premiéře od 10.12. poněkud černou komedii dánské autorky Line Knutzon ŘEMESLNÍCI. Inscenace v režii Daniela Hrbka navazuje na úspěšnou linii současné severské dramatiky smíchovské scény.

Pořadatel si vyhrazuje právo kdykoli změnit ceny v síti TICKETPRO, a to bez udání důvodu. U rezervací platí cena platná v momentě úhrady. Změna programu, termínu a místa konání vyhrazena.

Ceny zahrnují konečnou cenu vstupenek včetně poplatků, avšak nezahrnují případné bankovní, transakční či poštovní poplatky nutné k doručení vstupenek.

Při nákupu vstupenky v minimální hodnotě 100 Kč můžete zakoupit i zvýhodněnou poukázku Českých drah. Jeďte na svou akci vlakem. Platí po celé ČR. Více informací zde: Poukázka na přepravu ČD.

 

Za platnost a pravost vstupenek zakoupených mimo síť Ticketpro neručíme.

Seznam prodejních míst

Detaily akce

ŘEMESLNÍCI - SYROVÝ SEVERSKÝ HUMOR V ČESKÉ PREMIÉŘE VE ŠVANDOVĚ DIVADLE NA SMÍCHOVĚ

O HŘE

Ačkoli autorka hru Řemeslníci (Håndværkerne, 2008) označuje za svoji „nejobyčejnější“
(v jiných se objevuje více fantaskních motivů apod.), není rozhodně prostoduchou komedií; přívlastek černá jí sluší dokonale! Na pozadí zručně napsaných, velmi zábavných (i když zábavných v perspektivě značně syrového severského humoru) situací vystupují do popředí vážná témata, která musí dnešní společnost chtě nechtě řešit: hledání štěstí (často projektované do materiálního hromadění; majetek versus duchovní hodnoty), odcizení, prosazování své touhy za každou cenu (zacílení na získání vysněného domu, a to za každou cenu), to, kam až může vést hromadění majetku atp. „Přišlo nám pochopitelně i velmi aktuální téma „šílených zkušeností s řemeslníky“, kdy se člověk v určitém okamžiku stává jejich rukojmím, nemá prakticky žádnou obranu a je jím vydán na milost a nemilost…“, prozrazuje dramaturgyně inscenace Martina Kinská. Existuje vůbec možnost se bránit? Hra byla s velkým úspěchem uváděna v Dánském královském divadle v Kodani (premiéra 20. září 2008) v režii Nikolaje Cederholma.

Anotace: Alice a Manfred se pustili do rekonstrukce domu. Těch několik měsíců je zcela vyčerpalo; finančně, fyzicky i psychicky. Naštěstí má být vše do týdne hotové. Proč ale náhle zmizeli zeď, schody a dokonce i jeden řemeslník? A kam zmizeli ti další? A co jsou vůbec zač ti řemeslníci? Alice se však svého snu o krásném domě nehodlá vzdát za žádnou cenu
a Manfred hraje na housle… Nová dánská komedie vskutku ze života!

„Tak to už jen stačí doufat, že budeme šťastní!“ (citace ze hry, MANFRED)

 

O AUTORCE

Line Knutzon se narodila 3. března 1965 v Odense (Dánsko), tedy ve stejném městě jako Hans Christian Andersen. Pochází z divadelní rodiny a patří již ke třetí generaci herců
a divadelních režisérů. Brzy opustila školu a účinkovala v malých rolích ve filmu i na divadle. Dráhu dramatičky započala, když se zúčastnila dílny pro mladé autory pořádané dánskými divadly v rámci péče o mladé talenty.

V roce 1991 se prosadila hrou Střepina v srdci. Tou se zapsala jako jedna z nejvýznamnějších a nejúspěšnějších představitelek nové dánské dramatiky. V roce 1999 získala prestižní Reumertovu cenu v kategorii dramatik roku (za hru Nejdřív se narodíš).

Line Knutzon patří spolu s Peterem Asmussenem, Erlingem Jepsenem a Astrid Saalbachovou k nejvýznamnějším autorům současné dánské dramatiky. Její styl je dynamický, komický
a někdy fraškovitý, je směsicí poetických výrazů rozhořčení, zoufalství, kombinovanou
s absurditou a groteskním realismem, fragmenty pohádek a podvědomými metaforami. Line Knutzon má rozhodně svůj vlastní jedinečný svět a většina jejích her byla a je hrána
s úspěchem v Dánsku i zahraničí. Je také autorkou několika rozhlasových her.

Divadelní hry Line Knutzon: Střepina v srdci (Splinten i hjertet, 1991), To jsou mi novinky (Det er så det nye, 1993), Nejdřív se narodíš (Først bli´r man jo født, 1994), Nadchází čas (Snart kommer tiden, 1998), Vzduch, co dýchají ostatní (Den luft andre indånder, 2001), Kytaristé (Guitaristerne, 2006), Řemeslníci (Håndværkerne, 2008)

 „Pro mě je to vše velmi konkrétní. Lidé říkají, že jsem divná, osobitá, surrealistická nebo tak něco. Pro mě je to ale čistě a jednoduše realita.“

        Line Knutzon o Řemeslnících

O INSCENACI

„Hru Řemeslníci jsme objevili díky překladateli Františku Fröhlichovi, který se Švandovým divadlem dlouhodobě spolupracuje (v jeho překladech jsme v českých premiérách uvedli hry Znalci či Kdo je tady ředitel?), v jeho překladu také hrajeme Hedu Gablerovou. Po pracovní verzi překladu jsme se s ním domluvili, že přeloží celou hru, abychom ji mohli v této sezóně realizovat. Konečně jsme tak dosáhli toho, že jsme v linii současné severské dramatiky mohli uvést původní hru (po adaptacích filmů Kdo je tady ředitel? a Kurz negativního myšlení). Snažili jsme se využít komediálního potenciálu, který hra nabízí,“ vysvětluje dramaturgyně divadla Martina Kinská. Je patrné, že hru psal někdo, kdo umí myslet „herecky“; a právě
i komediální herecké příležitosti byly jedním z důvodů nasazení tohoto titulu. Na druhé straně by však divák neměl mít pocit „lehké komedie“, spíše naopak - v kontextu vnímat absurditu, grotesknost situací i s jejich tragickou stránkou. Uvědomit si, třeba jen na moment, jestli
v naší společnosti nenahrazujeme „štěstí“ hromaděním majetku. Jestli se nesnažíme štěstí „vykalkulovat“, mít ho jisté atd. A kolik jsme ochotni za „štěstí“ dát? Nebrat v určitém momentu ohled vůbec na nic. V důsledku toho se postupně (zprvu zcela nenápadně) mění hodnoty… a zprvu se jen trochu překročí hranice dovoleného, ospravedlnitelného, ale záhy už jdete dál… a na konci je např. vražedná série.

Line Knutzon toto dovádí v rámci komediální nadsázky do extrému, ovšem základní symptomy dnešní „přesycené“ společnosti západního světa pojmenovává velmi přesně. Absence vztahů, citů je nahrazována majetkem a emocionální věci se objevují až
v momentě přetlaku, a to často v podobě agrese… Zkrátka tato komedie by se měla ve výsledku alespoň pokusit diváka přimět k položení si více otázek, bolestivějších, než se na první pohled zdálo.

Do hlavních rolí mladých manželů obsadil režisér Daniel Hrbek Kamila Halbicha (Manfred)
a Kláru Cibulkovou (Alice), která se touto rolí vrací na smíchovské jeviště po mateřské dovolené. Podivné řemeslníky hrají Robert Jašków (Beckmann), Zuzana Onufráková (Karola), Jaroslav Šmíd (Půlbrácha) a hostující Tomáš Kobr (Marek). Jediného poctivého řemeslníka, který se však na stavbě dlouho nezdrží, ztělesnil Miroslav Hruška (Oskar). A aby vskutku nikdy neměli manželé klid, přibude jim do domu i Manfredova matka Elisabeth (hostující Daniela Bakerová), a čas od času je navštíví i na první pohled ideální manželská dvojice Karel (Filip Čapka) a Markéta (Petra Hřebíčková).

Ke spolupráci na inscenaci přizval Daniel Hrbek osvědčený tým: dramaturgyni Martinu Kinskou, scénografii navrhl Petr Masopust a kostýmy Katarína Hollá. Na výběru hudby spolupracoval s Martinem Hejlem a pohybově náročnější akce s herci nazkoušel Karel Basák.

 

 

Osoby a obsazení:

Alice: Klára Cibulková

Manfred: Kamil Halbich

Markéta: Petra Hřebíčková

Karel: Filip Čapka

Elisabeth, Manfredova matka: Daniela Bakerová j.h.

Glen: Marek Pospíchal

Beckmann: Robert Jašków

Marek: Tomáš Kobr j.h.

Půlbrácha: Jaroslav Šmíd

Karola: Zuzana Onufráková

Oskar: Miroslav Hruška

Překlad: František Fröhlich

Režie: Daniel Hrbek

Dramaturgie: Martina Kinská

Scéna: Petr Masopust

Kostýmy: Katarína Hollá

Světelný design: Martin Špetlík

Výběr hudby: Daniel Hrbek a Martin Hejl

Pohybová spolupráce: Karel Basák

Pyrotechnické efekty: Karel Halfar

Fotky a videa

Facebook